Computer Interfacing Short Course

 

Computer interfacing short course merupakan kursus yang ditawarkan untuk memberi pendedahan tentang bagaimana interaksi diantara computer dengan i/o device (LEDs, Switches, LCD, 7-Segment, joystick dll).

Terdapat beberapa interfacing port yang boleh digunakan untuk tujuan ini. Ianya bermula dengan parallel port yang biasa digunakan untuk printer yang mana sangat terkenal satu ketika dulu. Penghantaran datanya adalah secara serentak 8bit atau lebih dalam satu-satu masa. Kaedah penghantaran seperti ini adalah kaedah penghataran yang sangat cepat berbanding perhantaran secara siri. Walaubagaimanapun, penggunaan wire yang banyak merupakan kekurangan penghantaran data jenis ini.

Kemudian kehadiran serial port (RS232) membuka era baru dalam proses penghantaran data. Ia digunakan untuk pelbagai device yang mana penghantaran datanya secara siri. Ini dapat mengurangkan penggunaan wire dan memudahkan wiring configuration. Kegunaannya masih sehingga ke hari ini, cuma ianya sudah sampai di hujung zaman kegemilangannya.

Apa yang berlaku sekarang ini, kedua-dua port ini tidak lagi menjadi pilihan utama developer kerana adanya port baru yang kita panggil USB port. Walaupun USB merupakan serial transmission, namun ia tidaklah serupa dengan serial port communication dari segi penghantaran datanya. RS232 transmission protocol lebih straight forward berbanding USB protocol. Untuk mengetahui bagaimana ia berfungsi, hadiri short course ini.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 
 

Total Pageviews

Advertisements

Cool Text: Logo and Graphics Generator
Home